Sunday, March 25, 2012

DIRIMU YANG OHSEM~

bismillah..
KAMU adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.


korang sebaik2 ummah...jika~...tersenarai list2 diatas...jom kite perhalusi sikit...keluarkan point2 dye.... macam sikit je kan???hehe

 antaranya....jeng jeng jeng....

3 perkara yang di highlightkan dalam ayat kt atas tu.....:

1. mengajak kepada kebaikan...

haa...ada buat ta??? ada sedekah??? ada senyum?? ada jaga solat?? kalau ada, tanya ni pulak, ada bran (baca:brave) ka ajak orang???(eh?? kena ada bran ke???bukan ajak tu macam ajak makan je ke?? bukan dengan perkataan "JOM" je ke???) 

teman, sahabat, adek, abang, kakak, makcik, datok, nenek...dan yang bergelar insan muslim....aku ta merasakan untuk ajak orang tu satu beban...kan??kerana Allah takpun letak syarat sampai orang tu ikut ajakan kita..kan??ke mcm mane??

kerana hidayah tu milik Allah...dan mengajak tu tanggungan kita di dunia...sebagai khalifah...kan??:)

2. mencegah kepada kemungkaran...

perkara ni pun mudah..kan??? lebih kurang same je ngan ajak buat baik..hehe...(cakap senang la...buat cube, tgk kena maki ke tak...)

laaa...maki je pun, paling biase kena, zaman skarang ni ayat femes, (jangan berlagak alim la....) tak pun, (jage tepi kain sendiri boleh tak??) woha!... dorang berkata2 je kan???

(eh, mane ade tu je wahai supir, ade kena belasah tau sebab halang orang buat jahat).... erk...ade eh, hehe.. biase la....pun sikit je tu...kan?? (er..macam tak sikit je...sakit la kalo kena belasah!~ hang tak kena lagi wahai supir, bole la cakap...!)

DUSH!!!(lebam mata aku dek kata2 itu.... aduh sayang...) betul...tapi korang dah merasa kena belasah ke atas sebab larang orang buat dosa??? (er......) haaaa, kalau belum merasa, jangan nak mengagak je...

nanti kena seperti khabbab baru tau...meh sini aku citer sikit...

(boleh cari full versi kat buku2 seerah ye, aku citer ringkas je...)

Khabbab ni, salah sorang sahabat nabi yang awal masuk islam....waktu zaman orang quraisy buat seksaan mental dan fizikal kat orang islam...Khabbab ni tak terkecuali...dye keba seksa, dan kita merasa siksaan tu...(sepatutnya la)...tau ape yang dye kena??? haaa, ce teka~..
......
ok takpe aku citer..hehe..dye kena bakar (bakar yang macam mana, itu kena rujuk buku sirah...) sampai la panasnya bara/pembakar tu menyejuk kerana lemak2 Khabbab yang cair di atas pembakar tu!!!!!! (berapa banyak lemak dye abes agak2???)

dan lepas tu dye jumpe nabi tanya, bile islam nak menang....mintak nabi S.A.W doa agar dipercepat kemenangan islam!!...

kalau kite tgk seksaan yang Khabbab terima tu...dengan permintaan dia kat nabi S.A.W, rasa2 wajar la kan dye mintak tuu...tapi tau tak nabi jawab ape?????

"kau tergesa2 wahai khabbab..!!(dan ade sambungan yang aku lupe...kena rujuk buku sirah atau google kalau ade..hehe)" woha!!!!!

tergesa2!!!!?????

baik, itu la fitrah kehidupan wahai sedare2ku sekalian..(ayat penuh kasih sayang...wek~)...
selagi dunia masih berputar... selagi itu manusia akan di uji samada dia bersungguh2 atau tak...

kalu dengan kena belasah je pun kite da givap...cmne nak jadi macam generasi yang di pupuk nabi?? kalau tak dapat nk jadi macam sahabat, cmne nk kembalikan kegemilangan islam??? kalau tak kembalikan kegemilangan islam...cmne nk jadi sebaik2 ummat???!!!!!
hope got the picture..
3. beriman kepada Allah...

pun mudah kan?? eh??ke susah?? melakukan semua perkara kerana Allah...meninggalkan ape yang di tegah, dan buat ape yang di suruh...susah ke??

haaaa...aku tau kenape susah...sebab, korang ta tau kan ape yang Allah suruh dan ape yang Allah larang??
kalau tau pn dari dengar2 kate orang tue je...tapi bile tanye bukti@dalil@sandaran, mula la termangu2...terkial2 cakap (er....er.....er....alaaa, atok aku yang cakap!~ takkan atok aku nk tipu aku~)...eh?? kite beriman ngan atok ke ngan Allah???

semua ni sebab kite tak bukak warkah cinta yang ade 114 surat tu kan??? (114 surat cinta tu~) kalo bukak pn taknak paham...sebab bukan bahasa kita..kan?? bace pn sebab nk dapat pahala je.. nk paham tu belum melintas lagi kt otak ni...kan??

kalo cmtu, macam mana kita nak tau dan faham ape yang Allah suruh dan ape yang Allah larang???
dan sampai bile2 pn kite tak tau..

ada pepatah arab yang cantik untuk korang pegang:

"jika engkau nak bercakap dengan Allah, maka solatlah... dan jika engkau nak Allah bercakap dengan engkau, maka, baca lah quran.."
eh??kenapa lak?? haa, sebab, quran tu kan kalam Allah...kata2 tulen Allah kepada hambanya...eh silap, kepada kita semua hambanya...got that????

jadi...lepas ni, korang fikir2 la ye...pastu esoknye buat macam takde perkara berlaku....eh?
(status ini adalah ayat perli..sila mengerti ye...kalau tak mengerti, tanya kawan..)

*************************************************************************

huuh~...dah settle 3 perkara mudah yang menjadikan kita ummah terbaik...meh enjoy lak video ttg sorang yang kite leh cube untuk contohi...yang betul2 buat ape yang Allah cakap kt atas....

ini contoh zaman kini..bukan zaman sahabat..lebih dekat dengan cara hidup kita...:)
(dan boleh je cari kat sekeliling kira orang yang macam dalam video ni...aku ade sorang mmbe yang macam ni...series aku respek dye!! dan sangat rindu dye...)

aku rase cukup la kot takat ni dlu untuk kali ni...

yang baik dari Allah...yang buruk tu kelemahan aku...maka, amek la cahaya Allah tu, dan bagitau aku kelemahan aku...semoga aku boleh baiki...

mereka cakap: "kesian kat orang yang tak tahu bahasa inggeris, sebab mereka akan susah nk faham kata2 manusia" , dan aku cakap: "kesian kat orang yang tak tahu bahasa arab, sebab mereka akan susah nk faham kata2 TUHAN MANUSIA"..

wallahu a'lam...sekian, wassalam..

No comments:

Post a Comment