Sunday, March 18, 2012

anak dara versus bidadari

بسم الله الرحمان الرحيم....





alhamdulillah..
pada mula sampai akhir usia dunia ini..
aku panjatkan...

eh...? baru perasan. aku mule kali ni dengan ayat quran...hehe..biasenye tengah2 atau akhir2.. atau takde langsung..kan??? ish2...teruk2.. smoga kali ni permulaan perjalanan baru menuju ke destinasi puncak tertinggi...ameen..

haaa...nk tau kenape??

(nak2X~~)

er...sapekah gerangan yang riang ria tu?..

baru ni aku kena lempang (literally) oleh kawan aku..yang peliknye ianya sangat membahagiakan..=,=.. (aku sakit kot..kena lempang membahagiakan kah?) YE!.. membahagiakan... entah kenapa..mungkin dah lame tak kena lempang... orang asek belai je...buat aku jadi lesu..layu..longlai...alahai~...

nak diceritakan lempangan tu berlaku bila aku lepak ngan member aku si WKL...(bukan nama sebenar).. kitorang sembang la pasal macam2...family aku...banding lak ngan family dye...pastu study...(ade ke??) then baru la lempangan maut yang membeliakkan mata...(tapi time tu aku buat cool je..hehe) bukan sebab sakit... tapi tak sangka akhirnya ada gak yang kejutkan aku dari mamai2 dunia aku ni...kejutkan aku bahawa bidadari tengah lambai kat aku...tapi aku macam orang tak betul membiarkan lambaian tu tak berbalas...AKUGEMBIRA...

yup...begitu la manusia...bukan selalu dia celik...kadang2 time letih, dye mamai...dan tertidur...

JAZAKUMULLAH wahai beroe WKL ...lempangan mu ku kenang...wah!

************

aku nak kongsi ape yang aku dapat time aku dalam kereta tadi...on the road from KMB to SERDANG..dengar la ceramah..(kereta yang kau pandu penuh ngan ceramah best..(kalo korang suke la)..

dalam ceramah tu...si penceramah cakap...ulama' mengandaikan dunia ini dalam 2 macam perumpamaan...

perumpamaan 1: dunia ibarat lautan yang dalam.

yea, aku setuju...kerana apa?? cube tgk manusia jika kat lautan...jika dia ingin berenang ke pulau...biasanya dia akan pastikan badannya ringan untuk dia berenang dengan selamat ke pulau..

tapi, jika manusia itu hanyut dengan dunia...maka ia akan karam, terus tenggelam ke dalam lautan yang entah ke mana dasarnya akan berakhir...

point nye..dunia akan menyusahkan manusia untuk ke pulau akhirat (destinasi terakhir)

DUSH!!!!! LEBAM BIJIMATA sebelah kanan...memang penyakit bertemu ubat...sakit wo~...

perumpamaan ke-2: umpama anak dara 20 tahun 

(kenapa 20 tahun, aku tatau la...sang penceranah tu yang citer...mungkin teringin bini muda 20 tahun agaknye...wallahu a'lam...)

yang ni terlagi gila amat setujulah aku!~ (hamboi gatal~) eh...bukan gatal... tapi hakikatnye mmg dunia ni macam ANDARDUPUTA (anak dara dua puluh tahun!)..

ok jom kita tgk gambaran...(jangan bayangkan sangat..nanti terbayang sape2 lak...takut sangkut kat hati..=,=)

wahai pemuda, petua, pendakwah, penceramah, dan segala "pe.." sekalian...

bayangkan dalam perumahan anda..atau perkampungan, perbandaran dan yang sewaktu dengannya... ada la satu rumahh ni ade andarduputa ni....cun, gebu, manis, cukup la ngan citarasa yang melihatnya...dan kita mmg sering pun lalu kawasan rumah si andarduputa ni...biasenye kite sibuk la ngan amal2 , kerja2, asgment2 dan yang sewaktu ngannya...yang biat kita tak tertarik sangat pun dengan si andarduputa ni...maklum la... sibuk~...

tapi satu hari ni...time lalu depan rumah andarduputa tu, dye senyum kat kite...JENGJENGJENG... kite pun mule la... (eish..makcik ni senyum kt sape lak ni...~ eh, senyum tegur je kot...)

keesokannya lak, dye senyum lagi dan lagi...

kali ke 2 (reaksi kita) : eh, senyum lagi...peramah dye...tak sombong..

kali ke 3:  eh...lagi?? dye ni betul ke?? 3 kali dah ni....

kali ke empat lak: alahai manisnye senyuman dye.....

 kali seterus dan seterusnya....cair la kite.... (tipu la korang kalo ade pmpwn senyum kt korang hari2 korang tak perasan sikit pun...melainkan mereka yang sedar itu adalah godaan....)

haa...cam tu la dunia yang ulama' gambarkan...kalo tgk, memang best...cantik... mengiurkan...

tapi bile da dapat....

bayangkan la kalo dapat kawen ngan andarduputa tadi....

kite bagi 10 ringgit...dye nak seratus....

kite bagi kereta persona, dye nak BMW...

kite ajak ke masjid, dye nak ke wayang..

kite ajak ke ceramah... dye nak ke konsert...

dan lama2...amal2 kita terabai dek tuntutan2 si andarduputa tu...=,=..

dan begitu la belaian dunia...kalo da dapat, biasanya pasti lentok!!...tak terlawan nak bangun balik...

dan pastu tibe2 maut datang...maka terbeliak la mata kita...(allammak~..mabuk dunia nye hal..tak sempat nk buat amal...)

JENG JENG JENG!!!!

dan terheretlah kita ke neraka dek tiada cukupnya bekalan kita nak berjumpa Allah...

na'uzu billah min dzalik!~...

aku mohon, korang yang kenal aku...kalau nampak aku termamai lagi... lempang la aku...agar aku tak terlentok pada senyuman si andarduputa...dan ku kejar lambaian syurga...

kerana itu aku mulakan dengan ayat quran di atas..(eh, ayat buku teks la!)...

yang maksudnya....

dan berilah peringatan, kerana ianya sangat bermakna untuk setiap yang beriman...

wahai lah dunia...aku undur diri dulu..kerana ada yang sedang melambaiku di hujung sana..:)

peace out.. wallahu a'lam... yang salah harap korang yang baca betulkan la ye...

sekian..wassalam

wich way u wanna go? up or down???

No comments:

Post a Comment