Tuesday, August 9, 2011

mencari jalan...(sebuah cerita minda...bukan poem..)


semuanya berantakan..
semuanya mati..
aku seolah2 terpinga2 dengan keputusan sendiri..
(gelakkan diri sendiri)
***

hari2 ku berantakan...
entah apa jadi pada diri ini...
sukar untuk menerima kebaikan?
mungkin....
sukar untuk menerima perubahan?
mungkin...
qiam aku entah kemana....
sedeqah aku menyusut kurang...
amal2 aku umpama terhenti..
bagaikan qiamat di bulan ramadhan????
entah la..
tapi aku terasa mcm tu la...
macam segala amalan aku terhenti mendadak..
mungkin buffering untuk menerima maklumat tentang perubahan cuaca hati..
mungkin la...

in the end...aku hanya mampu tersenyum mati...
dan mengatakan "mungkin"..
kerana semua itu bukanlah suatu yang pasti...

terlintas aku untuk memikirkan...
kalau semua itu tak pasti...
jadi, apa perkara yang pasti????


****muhasabah diri kejap****

oh..
baru aku sedar..
selama ini yang pastinya langkah aku salah...
selama ini yang pastinya matlamat aku samar...
selama ini yang pastinya tujuan aku tersasar...

aku melangkah beribadah dan berbuat baik...
untuk Allah..tapi ada yang perantaraan..
aku mematlamatkan hidup ini untuk Allah..
tapi ada perantara diantara untuk sampai ke matlamat itu...

dak akhirnya itulah yang pasti...
aku menduakan Tuhan aku...
itulah yang pasti...
aku mengurangkan dos cinta aku...
dan memberi ruang kepada jahiliyyah untuk mengisi ruang yang aku kosongkan itu..

alahai hinanye aku..
itulah yang pasti...
AKU KEHILANGAN DOS CINTA TUHAN AKU....

***berfikir sejenak untuk bertindak***

so..............
(aqil):ape kite nak buat mil??
(amil): kau rasa?
(aqil): hmm...agak2 Allah kite nk buat ape???
(amil): kau rasa?
(aqil): zaman sahabat dulu, time dorang kena musibah dorang buat ape ye???
(amil): kau tak tau ke kau lupe qil???
(aqil): aku nk ko ingatkan aku la.....bukan lupe...
(amil): ok...we will try...

**************decided**********************

rujuk balik sirah...
tengok balik sahabat2 dan tabi'ien..
jangan ko nk mandai2 buat jalan sendiri...

so....
ape yang derang buat...????
betulkan aqidah ko yang tersasar tu...
betulkan pergantungan yang terlepas tu...
betulkan tujuan yang terhijab tu...

dorang cuma bergantung pada Allah..
dorang cuma berlindung pada Allah...
dorang cuma berserah bulat2 pada Allah...
dorang cuma ada Allah dan rasul di hati....

hasil yang dorang dapat....????
dorang takde masa berfoya2 dengan bende yang ko berfoya2 sekarang..
dorang takde masalah nk bertindak kerana matlamat dah jelas...
dorang takde masalah hati untuk diperbesar2kan...

yang dorang fokus......
REDHA ALLAH....walau manusia murka
yang dorang abaikan..
REDHA MANUSIA....jika Allah murka....

(aqil): hmm..itu je ke???

(amil): "je" ko cakap???xcukup ke??

(aqil): takde r...saje tanye..nk pastikan...huhu

(amil): tah...tanye r pembace..kot2 ade nak tambah n bg cadangan...?

(aqil): hmm..yup...silekan ye pembaca..hehe....

******
the end...

back to Allah...
back to way of Rasulullah...
back to the quran and sunnah...
back to islam...
you will be ok insyaAllah...

!@#$%^&*()_ still buffering untuk set balik otak...
huhu..
again..the end...

No comments:

Post a Comment