Monday, October 10, 2011

happy itu mimpi..yang nyata adalah derita...

dunia ini tempat manusia di uji..
namun ada yang menganggapnya syurga..

aku tak menganggap dunia ini apa2 melainkan playground...
hmm..
tapi.. jika tiada kawan, bosan rasa playground ni...
aku bermain sorang2..
aku jatuh sorang2..
aku ketawa sorang2..
mcm orang gila je...
tapi itu la hakikat perumpamaan tu..
ada hari, kawan datang..menemani..
mula2 biase la, janggal..so, need time to know each other..
tapi bile da kenal...da rapat, parent dye suruh balik..haish..
biase la tu..
so, aku kt playground ni sorang2 balik..
aku tak balik rumah sebab takde sape pn kat rumah..
so, aku teruskan permainan aku...walaupun sorang...
the end for the "perumpamaan"...
hoho..

just nk kongsi kat sini..
manusia sering menginginkan kebahagiaan...
kadang2 sampai menangis2, sebab tak dapat "kebahagiaan" yang di inginkan...
entah apa yang die tangiskan tah,..
padahal dunia ni penuh dengan kesengsaraan..
dan aku suka dengan itu..
itu la hakikat kehidupan kan??lagi2 kat dunia..
hmm.manusia sering lupa..
dunia ni, mungkin kebahagiaan tu cuma 1 peratus dalam hidup..
yang lain adalah derita...itu la hakikat..jika kau beriman..
beruntunglah kerana derita itu melanda anda..dan jangan kau terpedaya dengan derita..
kerana, macam yang Allah firman dalam quran la...


yang maksud die:

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).
lepas tu Allah berfirman lak:

yang maksudnye:

Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)?
hmm..yup, orang terdahulu rasa lagi sakit..
aku tak rasa lagi derita dorang..
hmm, aku takut aku tak layak..
dan ayat ke dua tu lak, pasal berjuang bersungguh2..
kalau nak banding aku ngan orang dulu2..
aku still rasa aku tak layak lagi..
haish.. derita orang dulu.....
bukan aku minta aku merasa..
kerana aku mengimani...yang Allah tau aku tak layak untuk rasa derita dorang..
sebab???

AKU TAK MAMPU....

Allah sayang kite..dye bagi ikut kemampuan macam yang Allah firman dalan ayat terakhir surah baqarah..nk tau ayat tu, korang cari quran terjemahan, pastu baca...ok??takkan aku je yang carik..hehe..

so, balik pada topik..
itu la hakikat kehidupan..
hidup ini penuh dengan derita...bukan bahagia..
tapi berbahagialah orang yang menderita..:).dan beriman..
kerana kau sedang di uji..:)...

so, bahagia itu mimpi...yang akan terlaksana di syurga..
dan derita itu realiti...kerana kita masin berpijak di BUMI yang nyata...
wallahu a'lam..sekadar beringat kt raja yang paling dekat ngan aku..:)..

oh, selit cerita sikit..
aku pernah mimpi...biase la..bahagia tu kan mimpi..haha..
dalam mimpi tu, aku di datangi bidadari..yang best..aku tak nampak muke die..
so, sepanjang mimpi tu..aku sembang panjang giler...sampai la the end die cakap die benci aku..haha..
aku termangu..tapi aku tersenyum..
lol..maknenye mimpi da nak tamat!!!!hohoo...
but in the last word..she said..."tolong benci aku...sampai la jika penentuannya kita bertemu di alam nyata"...
LOL..
bidadari di alam nyata???
wujud ke??haha..
in your dream bebeh!~..

dan bile aku terjaga..aku tersenyum..sebab............

derita kehidupan dah muncul...hohoho..aku berpijak balik di bumi nyata la beb..hehe..
sekadar kongsi cerita yang berkaitan je...:P..
ok bebeh...roger and out...
sekian..wassalam..

p/s: luaskan skop derita tu ye..jangan kecilkan kepada "kesakitan fizikal" je..:)


BAHAGIA ITU AKAN DI CAPAI DENGAN DERITA(usaha)


2 comments: