Sunday, October 23, 2011

Ayam masak merah

3 oktober 2011..

aku tak ingat time tu aku nga buat ape...tapi aku time tu kat "rainbow, house of happy men"..
tiba2...
"kzziank!!" phone aku berbunyi pedang samurai keluar dari rumahnya menandakan ada pesanan ringkas untuk aku...

open message...

"Hw MR X, Alhamdulillah kabeera, Maha suci Allah mengurniakan kami seorang anak lelaki pada pkul 1015am tadi di hosp. serdang. moga membesar menjadi seorang yg soleh dan faqih"

aku bace message tu..lebar senyum aku..HAHA!!
time tu aku tak tau kenapa tiba2 aku happy giler..tak terkata...padahal yang dapat anak tu bukan la darah daging aku pn..bukan jugak sepupu atau apa2...melainkan hanya pembimbing aku di dalam tarbiyyah islamiyyah ini...hmm..mungkin itulah manisnya ukhuwah islamiyyah..anugerah yang ALlah beri kepada mereka yang bertemu dan berpisah hanya kerana Allah..series!! korang kena laluinya!! hoho!~

so, satu hari tu aku tak tau nak buat ape but aku happy ngan berite tu.. so, sepanjang hari aku pikir, ape nak buat!!? esok ade meeting antara IPT yang berlangsung setiap minggu...hmm..makan2 best gak!...hoho.. dan aku pun tekad dengan rancangan tu..tapi aku rahasiakan dari member2 aku...hehe.. maklum la..nak buat surprise la katekan!!hohoho~~

dan esok pun menjelma...pagi2 aku siap2 nak balik rumah... MR. Cool cakap kt aku.." lepak la dulu, balik rumah pun bukan ade ape...lepak sini takde la bosan sangat..kalo nk online gune je laptop aku.." terharu kot time tu..ade orang kesah pasal aku!! maklum la time tu mak aku bepergian ke tempat yang jauh..aku lepak rumah tu untuk elak buat bende tak patut time sorang2..(bende2 yang membuang mase la maksudnye.hoho)..THANX MR. COOL atas care yang di beri!!..tapi aku tetap ngan tekad aku..." takpe la bro, malam ni ade meeting kan..kite jmpe malam ni je kay?? aku nk prepare untuk malam ni kt rumah..hehe...jmpe malam nanti!~..." huhu..dan aku pun...VROOOM!!! merempit ke rumah~~lalala..(sape pernah naik moto ngan aku tau la betapa bestnye dan baiknye aku menunggang motosikal..haha...puji diri la kononnye...astaghfirullah...=,=)

on the way back home, aku fikir2..."nak makan ape eh...mee goreng bosan...spaghetti tak reti...nasik ayam nanti jahanam pulak(takut tak menjadi)...ape nak buat ni...." LOL...aku tak tau..last2 sku singgah GIANT..time tu kebanyakan kedai tak bukak lagi kot!!..kalau bukak pun tengah siap2...hoho..awal giler aku shopping!!..masuk2 aku terus ke bahagian ayam...hoho...dan time tu gak idea datang..."masak ayam masak merah je la...TU JE PUN YANG AKU RETI!!!!..ha..ha...ha..." ..settle shopping, terus balik..then mule la operasi masak2...haha..

sambil masak sambil online...pastu...bla...vla....blaa......sampai abes masak...(malas nak taip banyak2), aku hantar pesanan ringkas kat Mr. X nak mintak izin buat meeting kat umah aku..hoho..
plan tu berjaya diterima oleh beliau...tapi malang...beliau tak dapat join..HUH!!!!~..mengeluh besar gak r...hadoi..but, aku teruskan jugak!!...

malam pun datang..aku siap2kan preparation terakhir, dan mereka2 pun datang..haha!! aku suruh je la dorang tolong aku sekali...hidang2 dan makan2..

hmm..aku tak tau cmne nak gambarkan hiruk pikuk yang berlaku bilemane lelaki masuk dapur!!!! hahaha...kelaka je aku tgk mmbe2 aku tu..bile semue siap..agendanye....MAKAN LA!! APE LAGI!!..HOHO!!..so, kitorang makan je la macam biase..

cuak gile aku time tu...maklum la..aku bukan pro pun masak2 ni..da bertahun lame aku tak masak lepas aku belajar suatu ketika dulu...ade la 5 tahun lebih aku tak masak..haha..aku pun, dalam keadaan risau, cakap la kat dorang..."sorry ar guys...kalau tak sedap tu, paham2 la...aku bukan pro masak..tapi saje nak raikan boss kite dapat anak...hehe..tapi sayang die tak dapat join..hoho.. takpe la..kite makankan untuk die!!!!...hehe"..then makan punya makan punya makan....LICIN BHAI!!!

member aku Mr.H yang tengah diet siap tambah 2 kali!!!!WHOA!!! aku macam..... erk... tak terkate...and dye cakap kat aku..." beroe, ape resepi ni??" wow!...bukan bangge okay~~..tapi...korang pernah rase tak macam korang dipeluk ngan sesuatu yang tak nampak...tapi, selesa giler..penuh ngan kehangatan kasih sayang!!..rase macam..aku la orang paling happy time tu!!!hoho..

memang best giler!!..dengan ukhuwah islamiyyah yang terpupuk antara kitorang lagi..dengan gurau senda yang menghiburkan lagi...PERGH!!! time tu dah lupe terus kecewa aku sebab boss tak dapat join...kecewa tu Allah ganti ngan benda yang aku tak sangka!!..dan aku hanya mampu sebut.."alhamdulillah...segala pujian, segala yang baik itu, semua ku balikkan pada MU ya Allah.. Kau memang tahu yang terbaik untuk aku belajar sesuatu...subhanallah..Mahasuci Allah..yang menjauhkan aku dari sifat2 yang tercela seperti bongkak dan takabbur...mungkin kalau boss join, aku akan merasa bangga diri..ah..All praise be to Allah..." dalam diam aku senyum sorang2..hehe..BEST..

then, malam tu pun berlangsung seperti yang dikehendaki.. (tanpa kehadiran Mr.X).
.berbincang..mentadabbur...mengkaji...dan mengingati antara kami...agar tak lupa pada yang Esa...
huhu..again aku cakap kat korang...BEST!!..indah sangat perasaan tu..:)

the end of the story..hoho..malam tu, aku lena dengan tenang..hati berbunga..bibir perpaku senyuman..haha..macam orang gile pun ade....tapi itu lah manisnya tarbiyyah Allah..tak hilang sunyum tu...bile Allah mengajar aku sesuatu yang berharga..hehe..bukan ukhuwah semata..bukan makan2 semata...tapi belajar dengan bestnya HIDUP PADA MEMBERI... we loose nothing..but we got everything!!~..insyaAllah..aku imani..Allah will provide!!

p/s:  hidup ini, bukan untuk kita menerima sahaja..tapi, memberi apa adanya..itulah ape yang dilakukan nabi S.A.W suatu ketika dahulu...(tersenyum seketika..membayang betapa bahagianya nabi walaupun terus menerus di ancam...tapi baginda tak stress..bahkan gembira...buktinya, ketika wafat, nabi tak banyak uban..hehe..)..so, point kat sini lepas panjang2 bercerita...

 HIDUP PADA MEMBERI...PASTI LEBIH BERARTI...:)

surah ibrahim, 14:31
sekian..wassalam

3 comments:

  1. korang pernah rase tak macam korang dipeluk ngan sesuatu yang tak nampak...tapi, selesa giler..penuh ngan kehangatan kasih sayang!!..rase macam..aku la orang paling happy time tu!!!hoho..

    suka part ni :) moga istiqamah dek :)

    ReplyDelete
  2. lol...suke part peluk je kan..sih3....
    kalau suke kena cari..bukan memencil diri ye encik afa..

    ReplyDelete