Tuesday, September 13, 2011

ADAKAH SUDAH TIBA WAKTU????

(perlukah sekarang??)

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH DAN MAHA PENYAYANG

tah aku da tak sesensetif aku yang biasa..
dunia macam nk berkata dengan satu bahasa je...
susah aku nk termenung untuk merenungi bukti2 kekuasaan Allah kebelakangan ni..
(bukan yang ko nga fikir sekarang ni pun tanda kekuasaan Allah ke??rugi la kalo ko tak fikir cmtu...)

tergambar ayat Allah yang suci....





"Dan tiap-tiap jenis Kami ciptakan berpasangan, supaya kami dan mengingati (kekuasaan kami dan mentauhidkan Kami)."(az-zariyaat,51:49)

inilah ayat yang membuat aku buntu sekarang ni..hadoi la..

betul, fitrah kejadian alam ni berpasang-pasang..
 siang dengan malam..putih dengan hitam..jantan ngan betina..lelaki dengan perempuan..
bahkan tumbuhan, pokok2 yang kite tgk diam membisu tu pun ada jantinanya...
seperti firman Allah...

"Dan Dia lah yang menjadikan bumi terbentang luas, dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir). Dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Ia jadikan padanya pasangan: dua-dua. Ia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir."(Ar-Ra'du,13:3)

semoga aku tergolong dari golongan yang masih mahu berfikir tentang kekuasaan Allah la..ameen..=,=
tapi aku...(berbalik pada topik).. 
tak tahu nk mulakan mcm mana..
sampai aku terkenang kata2 yang semakin buat aku tak tau nk buat ape..=,=...

"secara tak langsung kalau da ade pasangan, kite nk buat jahiliyyah nyorok2 pn da takleh..cz pasangan kite akan tegur..."

ayat ni terngiang2 gi telinga aku..bait2 kata yang keluar dari mulut seorang murobbi saat dia sedang setia melayan kerenah anak buahnya di sebuah masjid di bangi..dan aku antara salah seorang dari anak buahnya...

"kawen la..abang tgk ko da perlu kawen!!..kurang-kurang terjage la gak hati ko dari maksiat2 dunia ni.."

satu lagi kata2 yang menjadi hantu dalan kotak hati aku..yang terpacul saat aku berkongsi cerita dunia aku dengan abang aku yang tinggal jauh berasingan dengan aku..aku terpana saat mendengar kata2 itu..

"aku berkahwin untuk memenuhi sifat kemanusiaan aku"

ni pulak kate2 yang di share oleh sorang mmbe aku..

entah kenape..dunia ni macam ade bahasa yang satu ni je ke???
kawen..pasangan...dan yang sama erti dengannya..

tapi aku tak nafikannya..
kerana aku semakin buntu dengan diri aku..
macam da tak tentu arah..
hilang pedoman sikit..(hihi..ketawa pelik)
aku nak keluar dari kongkongan syaitan..
aku nk kembali ke pangkuan yang MAHA PENGASIH DAN PENYAYANG..

adakah itu jawapannya?
adakah perlu aku penuhi fitrah itu SEKARANG??

aku terfikir dan tertanya2..

jika benar..
alhhamdulillah..insyaAllah terurai 1 masalah besar aku..

tapi....
jika salah??
bukan sekadar aku tak selesaikan masalah..
malah, menambah masalah..

hailah jiwa..
bertenang la..
Allah da tetapkan jodoh kau..
waktu nya bila..
dengan siapa..
dan sewaktu dengannya..
so chill r..
fokus la ngan bende yang depan mata dulu..

banyak lagi perkara yang kau tak settle kan..
banyak lagi urusan2 yang kau tinggalkan..
selesaikan semua tu dulu..
baru kalo nk tambah beban baru, aku tak kesah..

raja oh raja..
sabar la..
sucikan la dirimu hai raja..
aku tak sanggup nk tgk ko kotor dan selekeh..
aku nk tgk ko bersih..
aku nk tengok ko kuat..
aku nk tengok ko hebat..
SEBELUM KO ADE PENEMAN...
cz, at least ..kalo peneman ko tu lemah, ko kuat.
at least ...kalo peneman ko kotor, ko tau cmne nk bersihkan..
at least..kalo peneman ko tu biase2, ko tau cmne nk naiktarafkan dye untuk jadi hebat mcm ko..

"we are an awesome BELIEVER" aye???
so, be patient..
jangan gopoh..
nanti menyesal..

p/s: post ni saje je...bukan ape2..tapi kalo korang nampak ade mutiara kt post ni..amek la..jangan segan2..peng-alam-an ni kena kongsi2 kan..tapi kalo korang nampak buruknya...tinggalkan je..and kalo korang kenal aku, tegur la aku ye...jangan biar aku hanyut bak serpihan kayu bahtera selepas hancur dibaham ombak di tengah laut..hehe..

wallahu a'lam..
sekian, kesian...wassalam



1 comment: