Monday, August 6, 2012

RAMADHAN oh RAMADHAN...

بسم الله الرحمن الرحيم

17 ramadhan 14....ermm..jap search kt google..haha! (lupa)
haaa...17 ramadhan 1433...

erm..takde ayat quran spesifik nk aku kupas kt sini mlm ni...cuma nk kongsi apa y ada di lubuk tmpat kasih sering terusik..(hati daaa)

perjalanan puasa hari ni yang osem..walaupn aku kecundang (lagi...haish..ape nk jadi daa).. iktikaf kt masjid Shah alam (ada prog)..pas tu lepak kt msjid cz nk tggu kedai bukak..ada orang mau beli ole2 untuk keluarga di sarawak daaa... then aku hanto mmbe2 aku tu balik kolej, aku lak back home~ yeah...dalam hati niat mau balas dendam tido cz letih...tah ape aku letih aku pn tatau...(penyakit la ni)...but terjaga gak cz kemas rumah yang tak rupe rumah lagi ni..hoho... sampai lepas asar, baru la balas dendam!...dan akibatnye, buke tanpa kuih muih..n anak2 sdara aku pn makan nasik je..sian dorang..dapat poksu cm aku...haish...ramadhan pn aku masih kecundang..duyai~...

eh?? mana da aku merapu ni...

tadi kt masjid ferum(fe kuasa 2) aka besi, ada pengisian sempena nuzul quran....jadi, solat terawih di pendekkan kepada 8 rakaat saja...dato zahazan mao kongsi ilmu daaa.. (sapa tak puas hati, sila settle kt rumah yee...)

ayat yang di bahas "cume" ayat berikut...
شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن ...

yup.."cuma" itu je...haish... tapi cume die tu sampai pkol 11 gak boh~...

aku kongsi ape aku dapat..dalam ingatan aku...

kisah imam malik bin anas
        beliau pencinta hadith...kalau beliau nk baca hadith beliau akan mengenakan pakaian yang terbaik untuk membacanya @ mengajarnya...beliau kata "aku berpakaian seperti ini bukan untuk kamu semua menyanjung aku, tetapi untuk kamu semua menyanjung hadith ar-Rasul S.A.W"... namun diakhir sya'ban, beliau akan berkata kepada kitab-kitab hadith beliau, "bukan aku tidak cintakan kau, tetapi telah datang bulan ramadhan, bulan quran..."

kisah imam syafi'ie
       beliau pada bulan2 biasa menghabiskan quran sehari sekali..bermakna, sebulan 30 kali habis membaca quran...namun, di bulan ramadhan, beliau menghabiskan quran 2 kali sehari...membawa kepada 60 kali beliau mengulangi bacaan alquran beliau dalam ramadhan...
      pernah ada seorang pemuda cuba untuk menandingi imam asy-syafi'ie... namun di akhir hayat pemuda tersebut, merekodkan hanya mampu 59 kali sahaja dia mengulang alquran di bulan ramadhan...

dan banyak kisah lain yang dato' zahazan kongsi kt masid tadi...

then, sambung lak ngan ade sorang bro jade (bukan nama sebenar) bg perkongsian dalam group kitorang...hohoho...

kisah pertama: perang einjalut
peperangan antara umat islam ngan geng keturunan genggis khan...korang nk detail cari eh...

kisah ke dua: perang ape tah aku tak ingat...

dan kisah ketiga: perang di terusan suez..hmm..nama perang tak disebut tadi...tapi gahnya cerita tu bila mana tentera islam (kalo berita mengatakan tentera arab bersatu) menumpaskan pasukan lawan kurang 2 jam!!.. (mengenang kembali kegemilangan badar!)hohoho~~)

then, bro jade kongsi azam tentera pembebas di syria, dorang azam nk konquer syria 100% by end of ramadhan ni!!!! yang skarang dorang baru dapat 75%.. Allahumma ameen... (aku sebagai supir hanya mampu berdoa)...

yeah..

ulasan berita malam ini..hoho!

kalo kite tgk balik sejarah... ramadhan bukanlah setakat kandang ibadah yang sering malaysian definisikan..
tapi lebih dari itu....

suka aku katakan kalau boleh... ramadhan fitrahnya adalah perjuangan...ibadah tu bukan yang perlu diperjuangkan sepatutnya, tapi dah jadi kewajipan... sepatutnya perjuangan kita dalam bulan ramadhan ni untuk menggembleng tenaga agar islam semakin menapak membumi dunia... perjuangan kita supaya menghapuskan mereka2 yang hanya islam pada IC dengan mengislamkan mereka pada HATI...

hmm.. tapi, kira ok la kalo nk perjuangkan ibadah bermati-matian dalam bulan ramadhan ni...dari pada langsung tak berjuang.. ye dak?? hahaha....
well, sekian..


pejuang itu menjunjung perintah Tuhannya, dengan 5 slogan yang membawa ke sorga!! (kredit)



terlanggar sirih tumpah bertaburan;
terasa pedih?? harap maafkan...hoho
(ini pantun...sekian)..

wassalamualaikum

No comments:

Post a Comment